Tvar 170 metrů vysoké věže v srdci developerského projektu South Bank v Londýně je inspirován vázou Lansetti II z 50. let 20. století, jejímž autorem je známý sklářský umělec a designér Timo Sarpeneva. Tento design je obdivován zejména pro jeho dynamickou formu, která se mění v závislosti na světle. Na projekt z pohledu zasklení a opláštění budovy se podíváme v dnešním článku a fotogalerii s názvem „One Blackfriars Londýn – inspirováno sklářským géniem, umožněno technologií“.
Panorama Londýna má další architektonický skvost
Je to nádherný nekonvenční sošný tvar, který mohl jen podtrhnout ikonické panorama Londýna. Skutečnou výzvou pak bylo zůstat věrný této myšlence a zároveň do 50patrové hlavní věže umístit 274 bytů a do dolní části pak butikový hotel s nákupními prostory. Projekt byl dokončen v roce 2019.
Jak to technicky provést? Tuto otázku si oceňovaní architekti SimpsonHaugh a developeři ze St George při navrhování One Blackfriars položili mnohokrát – a položili ji i společnosti Guardian Glass, která budově dodala skla.
Několik tisíc skleněných tabulí, užitné i vzhledové vlastnosti a původní design vázy
Architekti proto nejprve vytvořili „věž ve věži“ složenou ze dvou samostatných, na sobě nezávislých fasád. Vnitřní fasádu neboli „plášť“ měl tvořit luxusní rezidenční blok splňující všechny požadavky z hlediska estetičnosti a užitných vlastností. Krásně zakřivený a zaoblený vnější plášť tvořený více než 5 000 skleněnými tabulemi Guardian Glass měl určovat celkový tvar budovy a jeho elegantní kuželové linie pak měly připomínat původní design vázy.
Christian Male, partner ve společnosti SimpsonHaugh, k tomu dodává: „Naším cílem od prvopočátku bylo dosáhnout velmi čistého a co nejbělejšího vzhledu, proto byl důležitý nízký obsah železa. Chtěli jsme také dvojí vzhled; někdy průhledný, aby odhalil skleněné panely vnitřního pláště z barevného skla a jednotlivé byty – a jindy zase viditelný, aby vynikly elegantní tvary.“
Spolupráce Guardian Glass s architekty v SimpsonHaugh i zpracovateli skla
Společnost Guardian Glass při řešení tohoto problému ve fázi návrhu a plánování úzce spolupracovala se společností SimpsonHaugh i se zpracovateli skla, přičemž zkoumala více než 30 různých typů skla, aby našla ideální kombinaci.
„Vytvoření vnějšího pláště bylo náročné,“ říká Richard Mayall, obchodní manažer Guardian Glass. „Třetina všech vnějších skleněných tabulí musela být zakřivena a některé z nich musely být zakřiveny dvakrát. Zakřivení muselo splňovat velmi přesné rozměry a sklo muselo mít také čistou barvu, minimální odrazivost a vysokou průhlednost.“
Christian Male dodává: „Kombinace skla s nízkým obsahem železa a povlaku vytváří čistý vzhled, který je místy vysoce reflexní. Vizuálně je toto provedení velmi bohaté, zejména pak v kombinaci s podbarevnými skleněnými panely v pozadí.“
Řešení díky technologickým inovacím ve sklářství
Řešení na míru si vyžádaly také velké exponované prosklené plochy výloh v dolní části a ve vstupní hale věže. Byla požadována solární ochrana a tepelná izolace, ale také propustnost světla a průhlednost, a to i přes dvojsklo o tloušťce 5 cm. To bylo řešeno kombinací potahovaného skla s ochranou proti slunečnímu záření a vysoce průhledného neutrálního skla s nízkým obsahem železa.
Výroba nového skla vyžadovala také nový logistický proces. Zrcadlové sklo se běžně vyrábí ve standardních surových tabulích z žíhaného skla, které se následně brousí. Kvůli extrémním teplotám, kterým bude hala Maraya vystavena, však muselo být sklo tvrzené, a proto jej nešlo brousit, aniž by se rozbilo. Tým odborníků Guardian proto surové žíhané sklo poslal zpracovateli, ten jej nařezal na míru a tepelně zpracoval, a poté poslal nazpět. V Guardian na něj následně nanesli ochranný povlak.
Pro exteriér hotelu, který se musel vzhledově co nejvíce přiblížit vzhledu věže, bylo použito vysoce účinné potahované sklo s ochranou proti slunečnímu záření, a to jak pro ploché, tak pro zakřivené panely z potahovaného skla. Společnost SimpsonHaugh také použila fritové vzory a izolované zastiňovací panely, aby navodila pocit hloubky a napodobila opláštění věže.
Použité produkty Guardian Glass
- Věž: Guardian SunGuard® HD Silver 70 na skle Guardian UltraClear™ s nízkým obsahem železa. Dodává se jako laminované monolitické sklo, které se skládá ze dvou výplní z 6mm potahovaného laminovaného skla s oběma povlaky proti mezivrstvě z PVB.
- Vstupní hala věže a výlohy maloobchodních prodejen: Potahované sklo Guardian SunGuard® SN 51/28 s ochranou proti slunečnímu záření na skle Guardian UltraClear™ s nízkým obsahem železa.
- Exteriér hotelu: Guardian SunGuard HP Neutral 60/40 pro panely z plochého potahovaného skla a SunGuard HP Neutral 50/32 pro zakřivené části – obojí na skle Guardian UltraClear™ s nízkým obsahem železa.
Ocenění budovy dokončené v roce 2019
2020 International Property Awards Best Mixed Use Architecture London – vítěz
2020 International Property Awards Best Mixed Use Architecture UK – vítěz
2020 Tall Buildings Awards Best Residential Tall Building – v užším výběru
2015 World Architecture Festival (WAF) Residential (budoucí projekt) – v užším výběru
Parametry budovy One Blackfriars
50 pater
téměř 70 000 m2 ploch
161-lůžkový hotel
obchodní plochy
restaurace a bary
sportovní a fitness centrum
274 apartmánů (bytů)
vyhlídková místnost ve 32. patře
podzemní parkování
BREEAM plánované hodnocení “Very Good”
Ukázka typického uspořádání patra budovy:
Video ze stavby komplexu a fotogalerie
One Blackfriars London – střešní pohled / nákres:
Zdroje použitých fotografií, videí a nákresů:
- Guardian Glass
- SimpsonHaugh
Další články
- Různá zasklení v nejvyšší rezidenční budově ve švédském Stockholmu
- Netradiční architektura – dům vyrůstající z moře v Dánsku
- Nádherné výhledy z luxusní rezidence v Alicante díky sklům Guardian
- Architektonicky zajímavý A3 building v Sofii se skly Guardian Glass
- Nerušené výhledy ze 45.patra sky lounge Uncle v Londýně
- Staré kanceláře za nové bydlení v Haagu s Guardian Glass
- Modernizace skleněných fasád budov je klíčem k energetické udržitelnosti
- Zářná budoucnost pro ohýbaná skla
- Představujeme vlastnosti skla – Projekt Pouštní dům
- Svoboda hry barev a odrazů na budově v Římě
- Oceňovaná Aviatica v Jinonicích se skly Guardian
- Galerie Šantovka – skleněný klenot v srdci Olomouce