Nespavost trápí až 42 milionů lidí na světě. Jak na kvalitní spánek?

245
Spánek (ilustrační foto Signify)

Světlo, vzduch a psychická pohoda: 3 tipy, jak snadno zlepšit kvalitu svého spánku.

Věděli jste, že s chronickou poruchou spánku bojuje až 42 milionů lidí na světě? [1] Nespavost si přitom vybírá vysokou daň na fyzickém zdraví, psychice a produktivitě. I to je důvod, proč organizace World Sleep Society dala vzniknout Světovému dni spánku, jehož cílem je připomenout společnosti, že je nedílnou součástí našich životů a že bez něj nemůžeme vést kvalitní život. Noční odpočinek si můžete jednoduše vylepšit díky chytré domácnosti. Philips Hue a Netatmo produkty vám pomohou upravit spánkovou hygienu a vytvořit z ložnice oázu klidu.

Světový den spánku pořádá organizace World Sleep Society od roku 2008 a jeho oslavy připadají letos na 15. březen 2024. Podle jejích dat a farmaceutické společnosti Idorsia způsobuje chronická nespavost (tj. problémy se spánkem, jež se objevují alespoň třikrát týdně a trvají déle než tři měsíce) výrazný propad v pracovních výkonech. Výsledkem je až 18 dní absence v práci a 44–54 dní se sníženou produktivitou ročně[2].

Kromě neblahého vlivu na pracovní život má insomnie, jak se nespavost také nazývá, negativní dopad na celkové zdraví. Nekvalitní spánek zvyšuje riziko obezity, cukrovky a kardiovaskulárních onemocnění, oslabuje imunitu a v neposlední řadě snižuje naši schopnost se správně a rychle rozhodovat.

Jak na zdravý spánek

Chcete-li být zdraví, úspěšní a cítit se v pohodě, bez kvalitního spánku se zkrátka neobejdete. Cesta k němu je přitom jednodušší, než by se mohlo zdát. Pokud cítíte přes den únavu, špatně se vám večer usíná nebo naopak ráno vstává, zkuste se zaměřit na následující tři faktory: světlo, prostředí, v němž usínáte, a pocity před spaním.

1. Zamyslete se, jak svítíte

Možná vás překvapí, že jedním z nejdůležitějších aspektů zdravého spánku je světlo. Má totiž zásadní vliv na naše vnitřní biologické hodiny, které určují, kdy se nám chce spát a kdy se naopak cítíme plní energie. Jednoduché pravidlo zní: ráno i během dne se maximálně vystavujte přirozenému dennímu světlu, večer a zejména před spánkem eliminujte umělé bílé a modré světlo (třeba z obrazovek nebo zářivek).

Signify osvětlení v ložnici

Na trhu existují chytrá svítidla, která dokážou zdravý spánek efektivně podpořit, aniž byste museli na nastavení barvy světla myslet. Například osvětlení Philips Hue nabízí různé možnosti automatizace, včetně přirozené 24hodinové světelné scény, jež napodobuje pohyb slunce. Díky tomu budete mít ráno víc energie, večerní oranžové a červené světlo pro změnu podpoří usínání.

Signify, světový lídr v oblasti osvětlovací techniky a výrobce chytrého osvětlení Philips Hue, zdůrazňuje význam kvalitního světla pro lidský organismus a jeho fungování. Barva a intenzita světla přes den totiž mohou pozitivně ovlivnit spánkové vzorce a tím zlepšit celkovou pohodu a zdraví. Na druhou stranu nevhodné umělé osvětlení může mít negativní dopad na kvalitu života, narušit spánkový režim, způsobovat nepohodlí očí, a dokonce vyvolat bolesti hlavy.

2. Neopomíjejte vzduch v místnosti

Správná teplota a vzduch v místnosti, kde usínáte, jsou dalšími jednoduchými způsoby, jak rychle zlepšit kvalitu spánku. Pozor zejména na přetopené a nevětrané ložnice! Experti doporučují spát při teplotě do 19 °C,[3] vyplatí se sledovat také vlhkost vzduchu (optimálně okolo 50 %[4]) a množství CO2.

Inteligentní senzor Netatmo s aplikací pro chytrý telefon

měřením kvality ovzduší v interiéru vám pomůže inteligentní senzor Netatmo. Nejenže změří teplotu, kvalitu a vlhkost vzduchu v místnosti, ale detekuje též úroveň hluku, jež je z hlediska usínání neméně důležitá. A nabídne vám i na míru přizpůsobená doporučení, například když je v místnosti vydýchaný vzduch.

Inteligentní senzor Netatmo v dětském pokoji

3. Zaměřte se na psychickou pohodu

Vedle vnějších faktorů obraťte při problémech se spánkem pozornost také na svou psychiku. Pokud uléháte do postele přepracovaní a s hlavou plnou starostí či úkolů na další den, jen těžko se dobře vyspíte. V takových případech před spaním vyzkoušejte dechová cvičení nebo meditaci – obojí vám pomůže vyčistit si hlavu a zajistit si mnohem kvalitnější noční odpočinek.

Naprosto stěžejním předpokladem spánku je však také pocit bezpečí. Udělejte tedy vše proto, abyste se v ložnici cítili komfortně. Když spíme, jsme zranitelní, a to je dalším z důvodů, proč mají mnozí problém s usínáním. Jestliže máte strach ze zlodějů, pomůže důkladné zabezpečení domu nebo instalace bezpečnostní kamery. Například inteligentní venkovní kamera Netatmo vás bude v noci spolehlivě hlídat, aniž by vás rušila falešnými poplachy. Dokáže totiž rozlišit mezi člověkem, zvířetem a vozidlem.

Inteligentní venkovní kamera Netatmo v noci na rodinném doměInteligentní venkovní kamera Netatmo

Kvalitu spánku máte ve svých rukou!

Někdy se zdá, že na svůj spánek máme jen pramalý vliv. Opak je ale pravdou. Budete-li své spánkové hygieně věnovat pozornost, uvidíte, že se kvalita vašeho života začne zlepšovat a přes den budete mít víc energie.

Signify osvětlení, oblékání - ilustrační foto

I malé změny, jako je správné večerní osvětlení, lepší vzduch v místnosti, či uklidňující rutina před spaním, dokážou učinit velký rozdíl. Světový den spánku je navíc ideální příležitostí, kdy s novými návyky začít. Tak jej nezaspěte!

O společnosti Signify

Společnost Signify (Euronext: LIGHT) je světovým lídrem v oboru osvětlovací techniky pro profesionální zákazníky i koncové spotřebitele, včetně osvětlení pro internet věcí (IoT).

Produkty značky Philips a systém propojeného osvětlení a datových služeb Interact vytvářejí přidanou obchodní hodnotu a pomáhají ke zlepšování života v domácnostech, kancelářích, průmyslových objektech i na veřejných prostranstvích. Společnost Signify, která v roce 2023 dosáhla tržeb ve výši 6,7 miliardy eur a zaměstnává přibližně 32 000 zaměstnanců ve více než 70 zemích světa, má za cíl rozvíjet mimořádný potenciál světla, který dokáže rozjasňovat životy lidí a zlepšovat svět. Od vstupu na burzu je společnost již sedm let po sobě zahrnuta do indexu Dow Jones Sustainability, čtyři roky po sobě získala také platinové ocenění EcoVadis. Tím se Signify řadí mezi jedno procento nejlépe hodnocených společností na světě.

Novinky týkající se společnosti Signify najdete na stránkách Newsroomu, X, LinkedIn a Instagram. Informace pro investory jsou na webové stránce Investor Relations.

O společnosti Netatmo

Netatmo je jedním z lídrů v oblasti chytré domácnosti, který navrhuje a vyrábí intuitivní inteligentní zařízení pro bezpečnější a komfortnější domov.

V roce 2012, kdy společnost Netatmo vznikla, se zavázala nadále navrhovat a uvádět na trh zařízení, pro něž platí:

  • 100% bez poplatků: bez předplatného a jiných nákladů
  • 100% zabezpečení: garance ochrany údajů a respektování soukromého života uživatelů
  • 100% průběžný vývoj: pravidelné aktualizace a přidávání funkcí zdarma

Netatmo v současnosti nabízí 13 zařízení a příslušenství pro chytrou domácnost. Užitečná a snadno použitelná zařízení uživatelům usnadňují každodenní život a současně zvyšují komfort jejich domácnosti.

Kromě řady výrobků určených pro širokou veřejnost se společnost v rámci programu „with Netatmo“ ve spolupráci s předními značkami z oblasti stavebnictví podílí na vývoji možnosti integrace řízení chytré domácnosti do infrastruktury obytných domů.

V roce 2018 se společnost Netatmo připojila ke skupině Legrand, světovému specialistovi v oblasti elektrické a digitální infrastruktury budov.

„Netatmo, stejný domov, jen chytřejší.“

[1] Zdroj: https://worldsleepday.org/wp-content/uploads/slider3/GLOBAL_Idorsia_WorldSleepDay2024infographic.png

[2] Zdroj: https://worldsleepday.org/toolkit – messaging

[3] Zdroj: https://www.philips.cz/c-e/ho/cisticka-a-zvlhcovac-vzduchu/cerstvy-vzduch-a-spanek.html

[4] Zdroj: Ideální vlhkost vzduchu v bytě a domě | Philips