Na webu Bydleni12.cz naleznete už téměř desítku let aktuální seznam a tipy na výstavy a veletrhy vážících se k oboru stavění, bydlení, zařizování a zahradničení. Pokud se na takovou výstavu chystáte a nejdete se vyloženě jen podívat a utratit tak volný čas, ale možná nebo určitě chcete načerpat inspiraci, podívat se na oborové novinky ve stavebnictví, možná se vám budou hodit následující tipy v článku „Rady a tipy pro návštěvníky stavebních výstav“.
Rady a tipy pro návštěvníky stavebních výstav a veletrhů
Tak tedy, jak se připravit a využít návštěvu veletrhu na maximum, ušetřit čas, o co se zajímat a na co se ptát, co mít s sebou?
Zjistěte si o akci něco předem – pokuste se na internetu nebo z jiného informačního zdroje zjistit více o pořádané výstavě, abyste nebyli na místě překvapeni. Jedná se zejména o rozsah, velikost eventu (akce), doporučená místa k parkování, doporučené nebo zvýhodněné ubytování, otevírací doba nebo třeba seznam vystavovatelů. Když naleznete informační vlákno na internetu, ujistěte se, že čtete informace k aktuální (následující) akci, nikoliv k již proběhlé. Starší zprávy zůstávají v archivu.
Ušetřete a získejte vstup zdarma – již několik týdnů před akcí je možné u nemála výstav najít v časopisech pozvánky s volnou vstupenkou nebo poukázkou na slevu. I vystavovatelé někdy rozesílají obdobné volné pozvánky. Uschovejte si je a pokud její uplatnění vyžaduje předchozí webovou registraci, zaregistrujte se s předstihem. Na některé veletrhy o stavění a bydlení můžete najít také kupón na vstup na webových stránkách pořadatele, vystavovatelů nebo mediálních partnerů. V případě, že je požadována jednoduchá registrace, tato obvykle poslouží k monitoringu zájmu o jednotlivé obory nebo konkrétní vystavovatele. Ušetřit můžete desítky až stovky korun za osobu.
Plán cesty
Trasa a parkování – pro svůj komfort si nahledejte a naplánujte vhodnou trasu a parkování – na takovou akci chce přijet autem hodně lidí a často bývá parkování problém, zvažte také využití veřejné dopravy. Také na vlastní akci je dobré být zorientován a nepřijít zbytečně o některé stánky nebo celé uličky nebo haly, a naopak nekřižovat prostor zbytečně sem a tam a jiná místa nevidět již třikrát. Poslouží k tomu zdarma rozdávané plánky výstavy, často se seznamem vystavovatelů, případně orientační mapky a tabule, nebo je program k zakoupení za nevelký poplatek v komfortní verzi. Nezřídka je možné si jej také zhruba nastudovat již před veletrhem na internetových stránkách. Stanovte si, na co byste neradi zapomněli a jaké hlavní cíle pro vás návštěva zde má.
Ubytování – pokud to máte na veletrh daleko, nebo jej chcete navštívit během více dnů, vyplatí se zajistit si ubytování co nejdříve dopředu. Budete mít širší výběr, snáze se rozhodnete pro komfortnější nebo levnější ubytování a budete blíže k místu konání. To platí zejména u větších akcí a ve větších městech, kde ubytování v těchto špičkách může být zaplněné a skokově dražší.
Doprovodný program – často na veletrhu probíhají semináře a prezentace, na které je snížený poplatek nebo jsou zdarma – za obdobné informace byste na klasické vzdělávací akci mohli zaplatit násobně více. Je-li připojen zábavný program, ty nejlepší atrakce a vystoupení jsou časově vymezené – zjistěte si harmonogram s naplánujte si podle toho svou návštěvu.
Co si vzít s sebou
Kontakty a vizitky – Na veletrhu pro širokou veřejnost (B2C) vystavovatelé také žádají kontakt od vážnějších zájemců – pokud nechcete stále diktovat jméno a telefon, můžete si nakopírovat a nastříhat jednoduché lístečky s potřebnými údaji.
Nezapomeňte vzít údaje – budete-li poptávat konkrétnější stavební nebo technické řešení (zateplení domu, nový kotel, okna, řešení terasy nebo třeba celý dům), je dobré mít s sebou plánek, rozměry, výkaz výměr či jiné parametry potenciální zakázky. Jednak vám vystavovatel může na místě odhadnout orientační cenu, jednak pokud předáte podklady, dočkáte se kalkulace, nabídky, dalších informací po veletrhu mezi prvními a velmi často dokonce za veletržní ceny (se slevou).
Na veletrhu pro odborníky a firmy (B2B) vás vystavovatel běžně při projevení zájmu požádá o vizitku, pokud je vlastníte, mějte jich proto s sebou dostatečné množství. Je zdvořilé ji poskytnout – vystavovatel do akce investoval čas i prospektový materiál a chce logicky mít zpětnou vazbu o zájemcích a potenciálních zákaznících.
Výstavní slevy a výhody – vystavovatelé často nabízejí veletržní slevy nebo jiné časově omezené výhody vážící se k akci – ptejte se na ně a zajistěte si podklady pro jejich využití.
Hotovost – na veletrzích je atraktivní to, že zde pravděpodobně objevíte novinku, zboží které vás zaujalo, hodí se jako dárek nebo si prostě chcete něco budete chtít koupit hned. Přitom nemusíte jít na veletrh odhodláni utratit tisíce v hotovosti – nějaké cash peníze je však dobré s sebou mít, na výstavištích totiž zpravidla bankomaty nebývají a placení kartou u prodejce je také otázkou.
V čem odnést katalogy a prospekty? Mnozí vystavovatelé hledají nové cesty jak zaujmout potenciálního zákazníka. Mnozí i v době nárůstu zájmu o elektronickou prezentaci nešetří a poskytují tištěné materiály podporující svoje výrobky, dodávající inspiraci, přehled parametrů a výhod. Pokud si takových materiálů na výstavě naberete více, určitě budete řešit v čem je odnést. Vyplatí se nějaká skladná ale bytelná taška, batůžek – ne vždy musíte nějakou reklamní na výstavě získat. Na druhou stranu – čím dál častěji postačí vizitka a informace se dají nastudovat online v komfortu a klidu domova. Kromě toho vás může hřát pocit zodpovědnějšího chování vůči životnímu prostředí a nejsou tolik plýtvány finanční prostředky – zvažte tedy jaké prospekty si opravdu chcete vzít vytištěné.
Chcete na akci fotografovat? Zajisté ano, vždyť oproti webovým proklikům výstavy a veletrhy umožňují přímý dotek nebo 3D pohled na vystavené exponáty, vidět je v pohybu, prodebatovat se zástupci firem jejich vlastnosti a podívat se i na detail, který vás zajímá. Proto, aby vaše vzpomínky nemusely zůstat jen v hlavě, neopomeňte mobil s foťákem, případně pro lepší fotky fotoaparát.
K čemu by takový přístroj byl, kdyby pak v rozhodující okamžiky nezvládl nápor nových snímků pro prázdnou baterii nebo naopak plnou paměťovou kartu? Zkontrolujte a připravte si je den předem. Uvidíte, že vyvstanou detaily, které jste původně ani nezamýšleli zaznamenat, ale poté se k nim rádi na fotografiích vrátíte a možná pomohou k řešení bez potřeby opakovat návštěvu nebo pracně zjišťovat chybějící informace z jiných zdrojů. Také webové stránky vystavujících firem si snadno zaznamenáte jednoduchou fotkou.
Vystavující na stáncích jsou připraveni na to, že se na snímky produktů dostanou i oni sami a jejich hostesky, ale pokud to bude možné, berte ohledy na ostatní návštěvníky výstavy. Ať již nefocením jich samotných, nebo naopak umožněním fotografie detailu pro ostatní zájemce – buďte pozorní a ohleduplní. Je u stánku aktuálně mnoho zájemců? Pokuste se podívat nejdříve vedle, v okolí, nebo se rozhodněte systematicky prokousat do centra dění. Velká shrocení lidí znamenají často nějaký dočasný program u stánku nebo v sále, konání soutěže, slosování nebo rozdávání předmětů zdarma.
Pokud směřujete na doprovodný program, konkrétní přednášku, buďte tam včas, aby byla ještě volná místa, vybrali jste si ta nejlepší, nemusíte stát, nebo se už na přednášku z kapacitních důvodů nedostat.
Počasí – to je to, co nikdo z nás nemůže ovlivnit a i když se většina stavebních výstav a veletrhů koná v období příznivějších klimatických podmínek, určitě neopomeňte prověřit aktuální předpověď počasí pro daný region nebo trasu. Platí to tím spíše, pokud část výstavy bude i ve venkovních prostorách, nebo dokonce celá. Vrtochy počasí také budou mít vliv na komfort cestování na místo a zpět, nebo na to kolik lidí se rozhodne výstavy zúčastnit a kolik jich využije auto nebo hromadnou dopravu.
Kalendář výstavních akcí pro tento rok
Bohatý seznam výstav a veletrhů z oboru stavebnictví a zahrady pro rok a tipy na konkrétní akce najdete v seznamu zde. V dnešní době, a v době šíření respiračních nemocí (epidemie, Covid) se některé veletržní akce přesouvají nebo rozšiřují i do online prostředí – i tyto v seznamu průběžně najdete.
Pokud se na akci sami nedostanete …
Koná se některá akce v termínu, kdy vám to nevyhovuje, nebo je od vás příliš daleko? Některé z akcí navštěvujeme s fotoaparátem i my. Některé výstavy se rozšiřují i do online prostředí – projdete si je pak virtuálně v době konání akce, nebo i po ní, získáte kontakty a můžete požádat o individuální konzultace s připravenými odborníky a zástupci firem, informace o dotacích a podmínkách. V neposlední řadě ušetříte čas a náklady za cestování a vše vyřídíte z pohodlí domova, a v čase který Vám vyhovuje.
Článek je k dispozici již od roku 2019, průběžně aktualizován.
Další články
- Stavební a zahradní veletrhy a výstavy 2023 v ČR
- Stavební a zahradní veletrhy a výstavy 2022 v ČR
- I starší dům může být více ekologický a nákladově úspornější…
- Pád českého stavebnictví se prohloubil, červnová produkce klesla o desetinu
- Růstový trend starších domů i bytů pokračuje, v Praze ceny…
- Ikonický radiátor Zehnder Tetris získal prestižní Red Dot Design Award
- 3 tipy na úsporné praní. Šetří peníze i energie
- Stavební a zahradní veletrhy a výstavy 2024 v ČR
- Výsledky soutěže o nejlepší návrh koupelny s radiátory Zehnder 2024
- Chcete si pořídit skleněnou stříšku nad vchodem? Poradíme Vám na…
- Investování: Jak se dnes bydlí v pravém francouzském zámku?
- Ekologická, bio a nano řešení v (profi)úklidu – nahradí chemikálie?