Nepodceňujte pravidelný servis kotlů ani v pandemii. Proč?

Servisní prohlídka plynového kotle technikem (Thermona)

Servisní technici: pravidelných prohlídek kotlů je minimum, letošní zima bude náročná

Vládní opatření a strach z šíření koronaviru vedou mnoho uživatelů kotlůodkladu pravidelné servisní prohlídky. To přitom může znamenat zvýšené riziko poruchy kotle a v některých případech také ztrátu záruky. V dnešním článku “Nepodceňujte pravidelný servis kotlů ani v pandemii. Proč?”, se budeme věnovat této problematice u plynových kotlů.

Co říká zákon a jaká jsou rizika zanedbání pravidelného servisu?

Jak stanovuje zákon, každý rok by měl majitel plynového kotle nechat své zařízení zkontrolovat odborným technikem. V praxi se nejedná o nic složitého, přivolaný servisní technik pouze zkontroluje stav kotle, případně jej vyčistí a seřídí. Pravidelná servisní prohlídka trvá zhruba hodinu a majitel kotle za ni zaplatí v průměru kolem tisícikoruny.

Pokud ale dlouhodobě dochází k zanedbání pravidelného servisu, může docházet k nečekaným poruchám. „Přestože moderní kotle mají zabezpečení na vysoké úrovni a únik plynu tedy přímo nehrozí, může kotel fungovat s nižší účinností, nebo dokonce přestat fungovat úplně. Při poruše software jen napíše číslo chyby a stejně je třeba zavolat odborného pracovníka,“ vysvětluje Radovan Fila, ředitel obchodu a exportu firmy Thermona, českého výrobce plynových kotlů.

Tipy pro jistější náběh do topné sezóny

Čím je kotel starší, tím je riziko vzniku poruchy vyšší. Pokud kotel sloužil pouze k vytápění a přes léto nebyl v provozu, doporučují jej servisní technici vyzkoušet nanečisto, ještě před začátkem hlavní topné sezony. „Každý rok se stává, že lidé spuštění kotle oddalují až do bodu, kdy je jim zima a chtějí zatopit. Potom zmáčknou spínač a kotel nefunguje. V tu dobu jsou ale servisní firmy zavaleny podobnými případy a čekací doba se může prodloužit až na několik dní, což je samozřejmě nepříjemné,“ upozorňuje technický ředitel Thermony Martin Novák.

Také čtěte  Rekreační realitní boom nekončí. Vzrůstá zájem o chalupy

Co bývá součástí servisní prohlídky plynového kotle?

Infografika servisní prohlídka plynového kotle (Thermona)

Letošní čísla jsou alarmující, patříte sem také?

Thermona, největší český výrobce plynových kotlů, si vede dlouhodobě statistiky o počtu servisních prohlídek. „S našimi zákazníky aktivně komunikujeme, vždy před začátkem topné sezony je prostřednictvím SMS zprávy upozorníme, že by si měli nechat kotel v předstihu zkontrolovat. Na druhé straně máme od našich servisních partnerů k dispozici anonymizované statistiky, kolik majitelů našich kotlů si servisní prohlídku skutečně objedná.

V porovnání s loňským rokem jsou letošní čísla alarmující, což připisujeme na vrub právě letošní, koronavirem ztížené situaci,“ vysvětlil Radovan Fila a dodal: „Servisním technikům jsme dali doporučení na přijetí opatření proti šíření koronaviru. Samozřejmostí by měly být roušky u všech zákazníků a zvýšená dezinfekce rukou, tak aby byl případný přenos viru minimalizován. Věříme, že se lidé nemají čeho bát, i vzhledem k tomu, že během servisní prohlídky nemusí být v místnosti přítomni, takže kontakt je zde minimální.“

Thermona kotel Optimum

I vzhledem k nepříznivým statistikám počtu servisních prohlídek se Thermona rozhodla vyjít servisním technikům maximálně vstříc. „Připravujeme pohotovostní otevírací dobu i během vánočních svátků a také zřízení speciální hotline, tedy pohotovostní linky, kam se budou moci servisní technici obracet,“ uzavřel Radovan Fila.

Další články

Také čtěte  Malování bytu - desatero pro dokonalý výsledek